TRANSPORT INTERMODALNY- praktyczne aspekty organizacji w warunkach polskich

W czasach globalizacji, w jakich przyszło nam żyć, międzynarodowa wymiana handlowa nabiera zupełnie nowych znaczeń i zasięgu. Jest to możliwe  dzięki rozwojowi transportu
i technologii w logistyce, uproszczeniu handlu a szczególne jego prawnych, organizacyjnych i celnych aspektów, systemowi  bankowemu oraz technologiom IT.

W aspekcie transportu faktem, który przyczynił się do rozwoju handlu międzynarodowego było wprowadzenie znormalizowanej jednostki ładunkowej jakim jest kontener morski, stanowiący podwalinę transportu intermodalnego.

Transport intermodalny to przewóz towarów minimum dwiema gałęziami transportu bez zmiany jednostki ładunkowej, a zatem bez przeładunku pomiędzy statkiem a pociągiem ewentualnie pociągiem a samochodem. Pomijając dla celów niniejszego artykułu przewóz naczep specjalnymi platformami kolejowymi skupię się na wykorzystaniu kontenera jako jednostki ładunkowej i ten wariant transportu intermodalnego po krótce opiszę ograniczając się do części lądowej.

Jednostka ładunkowa jaką jest kontener morski pozwala dostarczyć towary „od drzwi do drzwi” zmieniając po drodze środek transportu, oszczędzając czas, pieniądze oraz minimalizując przy tym ewentualne uszkodzenia i upraszczając kwestie ubezpieczenia oraz spraw celnych.

Kontenery standardowe wykorzystywane w transporcie intermodalnym dzieli się zwyczajowo pod względem ich długości podając ten parametr w stopach na 20’, 40’ i 45’, zaś doprecyzować typ można podając wysokość (dla 40’ będą to oznaczenia DV lub HC), szerokość (dla 40’ i 45’) oraz czy jest to kontener zwykły, chłodniczy czy inny specjalny. Standaryzacja typów to element niezbędny do sprawnego przewozu w łańcuchu intermodalnym, gdzie kontenery przeładowywane są ze statków pełnomorskich na wagony kolejowe, barki (w Polsce praktycznie niespotykane) czy wreszcie podwozia samochodowe.

Kluczową rolę w sprawnym działaniu łańcucha stanowią terminale przeładunkowe,
w których następuje zamiana środków transportu (lub ich typu), można je podzielić na porty morskie (zwykle z bocznicami kolejowymi), terminale kolejowe śródlądowe i depoty śródlądowe obsługujące wyłącznie ruch samochodowy. Sprawna praca terminali oznacza krótszy czas przewozu, optymalizację kosztów i możliwość realnego planowania konkretnych dat dostaw, które bywają krytyczne np. dla fabryk pracujących w systemie Just In Time lub z racji silnej sezonowości wyrobu np. dostawy fajerwerków przed Nowym Rokiem.

Rozpatrując relację importową pierwszym terminalem dla kontenerów morskich w drodze do kontrahentów /miejsc rozładunku w Polsce jest port morski w Gdańsku, Gdyni lub Szczecinie. Oczywiście nie ma przeszkód aby kontener trafił do Polski via porty niemieckie czy też słoweński Koper, dalej kontynuując podróż transportem drogowym. Terminale te posiadają suwnice STS obsługujące statki oraz mniejsze suwnice RTG lub RMG do obsługi aut oraz pociągów uzupełnione reachstackerami (często nazywane Kalmarami od nazwy producenta). Jeśli zostanie wybrana opcja przewozu pociągiem w głąb kraju, następny po drodze będzie terminal kolejowy (najważniejsze w Polsce to m.in. Kutno, Gądki, Brzeg Dolny) – oznacza to minimalnie jeden tor o długości kilkuset metrów, obsługiwany najczęściej przez suwnice RTG/RMG, rzadziej wyłącznie przez reachstackery, gdzie kontener zostanie rozładowany z pociągu i przekazany na pole odkładcze lub bezpośrednio na podwozie samochodowe. Stąd może trafić bezpośrednio do odbiorcy lub do trzeciego typu terminala – depotu śródlądowego obsługującego ruch samochodowy.

Transport intermodalny, w którym od 10 lat bierzemy czynny udział, to jak wspomniałem wcześniej, łączenie różnych środków transportu, co w realiach Polski oznacza w praktyce kolej
i samochody ciężarowe łączone w różnych proporcjach pokonywanych odległości w zależności od dostępności infrastruktury głównie kolejowej, bocznic kolejowych. Jednak jak je łączyć aby osiągnąć wymarzone szybko-tanio-dobrze i czy te trzy rzeczy można mieć razem? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą się w kolejnych artykułach z tej serii, które niebawem pojawią się na naszej stronie internetowej.

Jeśli interesują Cię wiadomości z branży, zostaw nam swój adres e-mail




27 września 2017|